Brev:
Døgnrytme, grød og mange amninger om natten
19. februar 2018
Alder:
5 mdr.
Døgnrytme, grød og mange amninger om natten
Kære Helen
Jeg har læst lidt med i din brevkasse, og forsøgt mig lidt med nogle af de råd du har givet, både her og i dine bøger, men lige nu har jeg brug for nogle lidt mere skræddersyede råd ang døgnrytme og amning/spisning :)
Min søn er 5,5 mdr og trives, er meget glad og vokser som han skal. Jeg ammer ham, og han har i et par uger fået smagsprøver på grød.
Han sover i snit 9-10 timer om natten og 4-5 timer om dagen. Han sover godt i sin barnevogn og er nem at putte om dagen, hvor jeg triller meget kort med ham, hvis han ikke er faldet i søvn ved brystet inden putningen. Han har en bamse der spiller beroligende musik, som jeg spiller hver gang han skal puttes og derudover har han en putteklud, som han ligger med, når jeg ammer ham inden lur og får med ned i tremmesengen om aftenen. Han bruger ikke sut.
Han har en sen søvnfase og vågner nu ml 8-9 og sover mellem 22-23 om aftenen. (Før vågnede han først kl 11 og sov efter 00, men det fik jeg vendt). Dagene varierer meget - både fordi han ikke vågner samtidig hver morgen og fordi hans putningstidspunkt rykkes afhængigt af hvornår han er vågnet fra sidste lur og fordi varigheden af hans 3 lurer er meget forskellige.
Overordnet kan det siges at han:
Vågner ml 8-9.30
får en smule grød og vand af kop inden formiddagsluren
ammes kort inden lur, men vil typisk ikke spise meget
Lur 1: fx 10.30-12:30 og det er typisk den længste – ml 2-3 timer.
ammes når han kommer op
Lur 2: fx 15:00-16:30 (sover ml 1-2 t)
Ammes når han kommer op
Ammes inden lur
Lur 3: fx 19:00-19:30 (vågner senest kl 20)
ca ammetidspunkter:
21:30
22:00 Ammes i sengen og falder i søvn ved brystet eller i sin tremmeseng lige efter
23:00
01:00
03:00
05:00
Før i tiden har jeg ammet ham før lur og efter lur, det har ofte passet med at han har spist hver anden time. Jeg har ikke rigtig ladet ham ”bestemme”, men egentlig tilbudt ham, når jeg har set der er gået 2 timer ml amningerne. Jeg har nu i en periode forsøgt at vente til han beder om maden, og haft i tankerne, at der godt måtte gå 3 timer mellem hver amning, for at få ham til at spise lidt mere ved brystet og i et forsøg på, få ham godt mæt og vænne ham til, at han ikke skal ammes hver anden time om natten. Men jeg har svært ved at få amningerne til at passe med lurerne – specielt også fordi jeg jo bruger amningen som en del af hans putning inden hans lurer i løbet af dagen! Nogle gange er der gået 3,5-4 timer før han har fået noget at spise i løbet af dagen, fordi han har taget en lang lur, og det synes jeg jo også er meget lang tid.
Det skal lige nævnes at han de to sidste nætter har sovet 3 timer mellem hver amning, og jeg tror måske, at det er fordi jeg har formået at amme ham tilstrækkeligt, så han ikke har skullet indhente noget om natten. Min søn har ellers i en lang laaang periode haft utrolig mange opvågninger, måske pga sult(??), pga min mand og jeg godt kan snorke/larme en smule i løbet af natten eller pga mareridt/urolighed. Derfor vil vi gerne have at han på et tidspunkt skal sove for sig selv.
Lige nu ligger jeg ham i tremmesengen, der er fastgjort til min seng, når jeg har ammet ham til natten (nogle gange er han vågen, og så ligger jeg mig over, og ammer ham til han sover). Men når han så vågner en time efter, så kommer han over i min seng, og ammes når han beder om det. Jeg er meget træt, og har ikke lige pt overskud til at nægte ham det. Jeg har ellers forsøgt i en uges tid at lade ham være i hans egen seng og først amme ham, hvis han blev meget ked af det, men det blev for hårdt, fordi jeg er den eneste til at trøste ham om natten. Han sover bare bedst hos mig.
Og så er der alt det om grød! I starten gav jeg ham grød efter første lur, men her sover han oftest 2-3 timer, hvorfor han er meget sulten og jeg har ammet ham inden han er blevet tilbudt grød, og herefter er han bare ikke særlig interesseret. Jeg har forsøgt at give ham grød først, før amning, men så vil han ikke ammes bagefter og han ender med at indhente det manglende mælk om natten (hvilket er hårdt at vågne mange gange natten igennem!). Derfor har jeg i en periode forsøgt at give ham grød kl 9-9.30 inden hans formiddagslur. Men han virker faktisk ikke specielt interesseret i den grød jeg giver ham. Han virker mere interesseret i den mad min mand og jeg spiser - åbner munden og virker til at ville smage.
Problemet er lige nu, at jeg har brug for at sove lige så mange timer som min søn, fordi der ikke er tale om sammenhængende søvn og fordi jeg i forvejen har brug for 9 timers søvn.
Jeg er den eneste til at trøste om natten og min mand kan ikke hjælpe, fordi han arbejder meget og min søns puttetidspunkt ligger efter min mand er gået i seng og han skal tidligt op om morgenen. Det ændrer sig jo så snart min mand går på barsel. Jeg har tænkt på, at lære min søn at sove selv, når han ikke længere har behov for amning midt nat.
Min mand skal på barsel i midten af marts (her er min søn 6,5 mdr) hvor jeg begynder at læse til eksamen, hvorfor vi godt kunne tænke os, at han kan putte vores søn, fx give ham en flaske, så jeg kan gå tidligere i seng og stå op med ham om morgenen, fx kl 7. Skal flasken så være MME, eller er det bedre, at jeg ammer ud til ham?
Så alt i alt er jeg faktisk bare utrolig træt, godt forvirret og har svært ved lige at se hvad jeg skal gøre. Og lige om lidt skal han til at have mad, og så er der en masse nyt omkring det jeg også skal forholde mig til! Er ved at have overtænkt det hele så meget. Så ja, beklager det rodede brev, håber du kan finde hoved og hale i det og hjælpe mig lidt på vej! :)
Synes du, jeg skal indføre en fast rytme med fast stå-op tid morgen og fast puttetidspunkt aften? Eller skal jeg vente? Og hvordan gør jeg det, når hans lurer varierer så meget? Har du et bud på en døgnrytme/plan?
Hvornår skal jeg give ham grød og hvordan skal jeg så amme ham? Og må grød være i stedet for en amning på nuværende tidspunkt?
Hvornår er det passende at min søn kommer ind og sover på eget værelse? Og hvordan kan jeg gøre det bedst?
Venlige hilsner
en træt mor!